Heel Parijs fietst!

Het Parijse grijze fietsenplan ofwel: Vélib' (vélo + libre), dat in 2017 werd gelanceerd, was een groot succes. Dat is begrijpelijk, want het was een buitengewoon handig systeem waarbij de stad Parijs duizenden fietsen beschikbaar stelde, waarop je het eerste halfuur voor € 1,70 kon fietsen, en langer, als je slim was. 

Vernieuwing is geen verbetering
Na tien jaar echter is er een nieuwe exploitant gekomen, Smovengo. En waar zijn voorganger, JCDecaux, in de loop van de jaren alle kinderziektes onder de knie had gekregen, is de beoogde vernieuwing die nu plaatsvindt, op een drama uitgelopen. Alle ‘fietsstations’ worden verbouwd en nog lang niet alle stations zijn klaar. Er zijn dus veel  minder plekken om een fiets te pakken of er een terug te zetten, terwijl de formule er juist op gebaseerd is om dat zorgeloos te kunnen doen.

Het kopen van een abonnement kan nog maar bij een beperkt aantal stations, daarnaast kan het via de app Vélib-métropole, of via internet. De gebruiksaanwijzing van Vélib’ (op pagina 10 in de fietsgids) werkt dus niet meer, je moet via internet of de app uitvissen hoe het moet. Het principe is in grote lijnen hetzelfde: je koopt een abonnement voor 1 dag (voor 5 euro, dat was 1,70 euro) en vervolgens is het eerste fietshalfuur gratis, het tweede en elk volgende halfuur kost 1 euro.

Positief voor sommigen is dat er nu ook elektrische fietsen zijn: die zijn blauw. De gewone fietsen zijn groen. Ook gunstig is het dat je bij een vol station toch je fiets kwijt kunt, door hem dichtbij een andere fiets neer te zetten en vast te maken. Maar vooralsnog is het een drama.

Details vind je op www.velib-metropole.fr.

Hoe dan ook: wil je gewoon lekker een dagje fietsen in Parijs, huur dan een fijne fiets bij ‘Paris à vélo, c’est sympa’, niet ver van de Place de la Bastille. Adresgegevens staan op de pagina ‘Fiets huren’, samen met adressen van nog een aantal verhuurders.

De vernieuwing schiet niet op...

Heel veel stations zijn nog niet klaar.

Er staat dan wel "Vélib' revient vite", Vélib' is snel weer terug, maar gezien het feit dat er wel een begindatum van de werkzaamheden staat, 10 april, maar geen einddatum, moeten we dat nog zien... Voorlopig is het zo dat je soms een eind moet doorfietsen naar een station dat wel klaar is om je fiets kwijt te kunnen. Allemaal nog niet zo ideaal dus.