Heel Parijs fietst!

Het Parijse fietsenplan ofwel: Vélib' (vélo + libre), dat in 2007 werd gelanceerd, was een groot succes. Begrijpelijk, want het was een buitengewoon handig systeem waarbij de stad Parijs duizenden fietsen beschikbaar stelde. Met een abonnementje voor één dag, voor € 1,70, kon je het eerste half uur gratis een fiets pakken, en daarna betaalde je steeds enkele euro's per volgend halfuur.  

Vernieuwing
Na tien jaar kwam er echter een nieuwe exploitant, Smovengo. En waar zijn voorganger, JCDecaux, in de loop van de jaren alle kinderziektes onder de knie had gekregen, liep de beoogde vernieuwing uit op een drama. Alle ‘fietsstations’ moesten verbouwd worden, en het heeft lang geduurd voordat alle stations klaar waren. In die periode waren er dus veel minder plekken om een fiets te pakken of er een terug te zetten, terwijl de formule er juist op gebaseerd is om dat zorgeloos te kunnen doen. Maar inmiddels is de zaak op orde, en kan iedereen weer genieten van de vélib-fiets. Nieuw is dat er nu ook elektrische fietsen zijn: die zijn blauw. De gewone fietsen zijn groen. Ook gunstig is het dat je bij een vol station toch je fiets kwijt kunt, door hem dichtbij een andere fiets neer te zetten en vast te maken.

Een van de veranderingen is dat het kopen van een abonnement niet meer bij alle stations mogelijk is. Het gaat het eenvoudigste via internet. De gebruiksaanwijzing van Vélib’ (op pagina 10 in de fietsgids) is dus niet meer actueel, maar het gaat nu als volgt:

Eerst moet u een ‘pass’ aanschaffen; daarmee  kunt u een fiets pakken. 

Een 'pass' aanschaffen doet u op de site: www.velib-metropole.fr, met een creditcard. U kunt kiezen voor een ‘pass V-Découverte’ (5 euro, 24 u geldig), of een ‘pass V-Séjour’ (15 euro, 7 dagen geldig). Als u de ‘pass’ met behulp van uw creditcard hebt aangeschaft, krijgt u het nummer van uw pass, 8 cijfers, en moet u een geheime code van 4 cijfers aangeven. In de loop van deze procedure moet u ook nog een keer aangeven dat u de regels voor het gebruik heeft gelezen, en daarmee akkoord gaat. (Probeer niet een ‘abonnement’ te nemen, want daarvoor heeft u een Pass  Navigo nodig, een ov kaart, en die heeft u niet, als niet-Parijzenaar.)

En nu een fiets.

U gaat naar een fietsstationnetje, en zoekt een fiets uit. Op het toetsenbord op het stuur van die fiets toetst u eerst de V in. Daarna het nummer van uw abonnement, dan weer de V, en dan uw geheime code, afgesloten met een V. Als het goed is, verschijnt dan een V, en kunt u de fiets lostrekken uit zijn vergrendeling aan het paaltje. Soms verschijnt een ‘stopteken’ en dat geeft aan dat er iets aan de fiets mankeert, en dus niet te gebruiken is. 

Kosten Vélib'

Naast de kosten voor de pass zijn de kosten voor het huren van de fiets:

Het eerste halfuur is gratis (voor een elektrische fiets 1 euro),

Elk volgende halfuur kost 1 euro (voor een elektrische fiets 2 euro).

Brengt u uw fiets telkens binnen een half uur terug naar een stationnetje, en pakt u vervolgens opnieuw een fiets (dat kan dezelfde zijn), dan blijft u dus voortdurend binnen het gratis eerste halfuur (of binnen het eerste halfuur voor 1 euro, als u een elektrische fiets pakt).

Meer details vindt u op www.velib-metropole.fr, Uiteraard is het handig om ook de app op uw mobiel te installeren.

Hoe dan ook: wil je gewoon lekker een dagje fietsen in Parijs, zonder gedoe met fietsen pakken en weer terugzetten, huur dan een fijne fiets bij ‘Paris à vélo, c’est sympa’, niet ver van de Place de la Bastille. Adresgegevens staan op de pagina ‘Fiets huren’, samen met de adressen van nog een aantal verhuurders.