Heel Parijs fietst!

Het Parijse grijze fietsenplan ofwel: Vélib' (vélo + libre), funktioneert al ruim twee jaar en is een groot succes. Speculaties over het mislukken van het project worden weersproken door de feiten: het 'prestigeobject' van burgemeester Delanoë draait op volle toeren en overal zie je de mooie zilvergrijze fietsen door Parijs zoeven. Het succes is begrijpelijk, want het is een buitengewoon handig systeem dat inhoudt in dat de stad Parijs duizenden fietsen beschikbaar stelt, waarop je het eerste halfuur bijna gratis (voor € 1,70 ) kunt fietsen. Daarna is het ook nog spotgoedkoop, vooral voor wie slim is. 

En wij ook...!
Het prettige is dat iedereen er gebruik van kan maken, ook wij, buitenlanders. Het enige wat je nodig hebt is een creditcard of pinpas en een dosis rust, want het systeem doorkrijgen is niet makkelijk in het begin. Zelfs de Parijzenaars stuntelen minutenlang voor de 'fietsmachine' (een soort parkeerapparaat). Zo'n machine staat bij ieder fietsstation waarvan er verspreid door Parijs honderden zijn: om de 300 à 400 meter vind je een station.

Inloggen bij de 'fiets'machine

Het is niet echt moeilijk, maar toch. 

Eerst moet je een abonnement nemen. Al fiets je maar heel even: zonder abonnement begin je niets. Je gaat naar het beginscherm en je kijkt goed wat je moet intoetsen. Het beginscherm is in de loop van de tijd veranderd, maar waar het om gaat is dat je moet kiezen voor 's'abonner', een abonnement nemen dus. Vervolgens is de vraag wat je wilt: een abonnement voor langere tijd, nl voor twaalf maanden, of een abonnement voor kortere tijd, nl één of voor zeven dagen. Oké, je wilt gewoon een dagje fietsen: dus je kiest voor dat laatste, en wel voor één dag. Vervolgens krijg je de voorwaarden te zien. Die kun je doorlezen, door de tekst helemaal door te scrollen, of je drukt gelijk op OK/valider. Vervolgens verschijnt de vraag of je ermee akkoord gaat dat 150 euro borg wordt 'gereserveerd'. Hier zeg je ook ja op. Het is de garantie dat je de fiets ook terugbrengt. Daarna wordt gevraagd om je creditcard of pinpas, je pincode en vervolgens moet je een eigen, geheime code intoetsen. Deze code heb je telkens nodig als je een fiets wilt pakken. Die code moet je twee keer intoetsen. Hierna ben je klaar, maar helaas, nog steeds geen fiets. Wel een kaartje met het nummer van je abonnement, dat uit de 'fietsmachine' is komen rollen. Soms duurt dat even, trouwens. 

En nu een fiets

Je moet weer naar het beginscherm. Je hebt nu een abonnement van korte duur, dus ben je eigenaar van een ticket vélib' courte durée. Die optie kies je dus. Hierna vraagt het scherm het nummer van je abonnement: dat staat dus op het kaartje dat je zojuist gekregen hebt. Daarna wordt gevraagd je geheime code in te toetsen.

Dan verschijnt de boodschap dat je verantwoordelijk bent voor de fiets die je gaat huren. Nou dat begrijp je, dus druk je snel op OK. Vervolgens geeft het scherm een aantal nummers die corresponderen met de nummers van de fietsen die klaarstaan. Het nummer staat op het paaltje waar de fiets aan vast zit. Het maakt niet uit welk nummer je kiest, want alle fietsen zijn hetzelfde, de zadelhoogte is in een wip verstelbaar. Je toetst dus het nummer van een fiets in, dan OK, vervolgens ga je naar het paaltje waar de gekozen fiets aan vast zit en druk je op de knop bovenop het paaltje. Nu kun je de fiets uit zijn vergrendeling trekken. Je kunt nu een half uur fietsen, voor één euro dus. Het systeem zal dit automatisch van je bankrekening halen.

De kosten
Over die 150 euro borg hoef je je geen zorgen te maken. Als je een creditcard gebruikt hebt wordt het bedrag niet van je rekening afgeschreven, als je de fiets tenminste netjes weer terugzet binnen 24 uur. Gebruik je je pinpas, dan wordt het wel afgeschreven, maar niet schrikken, want na een week wordt het weer teruggestort. 

De kosten voor het abonnement voor 1 dag (24 uur geldig) : € 1,70. 
De huurprijs:
Het eerste halfuur is gratis, 
het 2e halfuur kost € 1, 
het 3e halfuur kost € 2, 
het 4e halfuur en ieder half uur daarna € 4,
2 uur fietsen kost dus € 7, plus de kosten voor het abonnement: samen € 8,70. 

Als slimme, fietsgrage Hollander breng je dus telkens je fiets binnen een halfuur terug naar een stalling. Dat kan makkelijk want er zijn er genoeg. Je logt dus telkens uit en pakt daarna opnieuw een fiets. Je bent bijvoorbeeld in het Louvre geweest voor de cultuur, vervolgens fiets je in 10 minuten naar de Galeries Lafayette om te winkelen. Daarna naar Montmartre voor een borrel, en tenslotte heuvel af naar Le Marais om te eten.

Maar let op!

Als je 's avonds laat terugkeert naar je hotel, valt het niet mee om nog een leeg paaltje te vinden om je fiets te parkeren. Iedereen heeft dan inmiddels zijn huurfiets netjes gestald. Je moet dus op zoek naar een stalling waar nog plaats is. En de meter telt door! Het kan gebeuren dat je zó ver van je hotel een plekje vindt, dat je daarna nog een uur moet lopen. Wil je dat risico niet lopen, neem dan voor de rit naar huis liever gelijk de metro, als die tenminste nog rijdt. Hetzelfde probleem kan zich overdag voordoen op drukke plekken: bij het zwembad in de Seine op een hete dag bijvoorbeeld, kan het gebeuren dat je je fiets ook niet kwijt kunt, omdat meer mensen op het idee kwamen om te gaan zwemmen en de stalling dus vol staat. Wees ook voorzichtig als je je fiets ergens anders dan in een Vélibstation neerzet. Het slot is met een beetje tang zo open te krijgen. Niet dat deze fietsen graag gestolen worden. Ze zijn dermate opzichtig dat een heler hem aan de straatstenen niet kwijt kan. Het is sowieso beter om - als je even stopt met fietsen - je fiets terug in een stalling te plaatsen, ook al omdat je anders doorbetaalt. Heb je hem geparkeerd, wacht dan heel even tot je de klik hoort, dat hij ook echt vergrendeld is. Mocht hij toch gestolen worden, dan geef je dit gewoon aan bij de politie en krijg je een boete van € 35. Steel je hem zelf, dan heb je voor € 150 een fiets waarvan iedereen ziet dat hij niet van jou is. En, o ja, op vrijdagavond is het gekkenwerk. Vooral in het centrum. Omdat taxi's dan niet te krijgen zijn, springt iedereen op de fiets en zijn ze bijna niet te krijgen. 

Conclusie
Vélib' is een ideaal systeem om de stad te doorkruisen, van alles te bekijken en allerlei verschillende dingen te doen. Wil je echter een hele dag de stad door crossen en een bepaalde route rijden, dan kun je beter een dag een fiets huren, dat is dan voordeliger. Met de komst van Vélib' is de fiets 'gedemystificeerd', zoals de heer Noë van het fietsverhuurbedrijf 'Paris à vélo, c'est sympa' het zei. Iedereen springt op de fiets, waardoor fietsen een gewone, normale zaak is geworden in Parijs, en dat werd hoog tijd. 

Meer info op de site www.velib.paris.fr, waar ook een app te downloaden is waarmee je kunt zien waar het dichtstbijzijnde 'velibstation' is.